Monobank har nettopp hentet inn 175 mNOK i en overtegnet emisjon. Dette skjer etter at vi har levert overskudd i 3. kvartal og skal lansere kredittkort samarbeid med Widerøe og SAS/Eurobonus. Som ikke det var nok, entrer vi det finske markedet i 2017. Emisjonen ble gjort på NOK 4,10 per aksje som er 228 % opp fra emisjonen i fjor.

Hvordan er det egentlig mulig for en nystartet bank å gjøre dette? Noen vil peke på at posisjonering og timing er perfekt. Forbruksfinansiering er i skuddet og Monobank er en aktør på arenaen. I tillegg mener jeg ubeskjedent nok at et fantastisk team, sammen med evne til strategisk tekning og et sterkt kundefokus spiller inn. Vi vil rett og slett at kundene skal elske oss. Monobank har også satset på IT og utviklet mye selv. Vi mener vi har bygget en digital bank på en moderne plattform som gjør i stand til å møte fremtiden på en helt annen måte enn andre banker.

Mange lurer på hvordan fremtidens banker vil bli, og finetch banken Monobank gir egentlig svaret. For hvorfor skal store eksisterende banker bruker milliarder på å skifte ut gammeldagse banksystemer når man kan starte en ny digital bank for 20 millioner? Goldman Sachs annonserte nettopp at de «tar en Monobank» og starter opp med forbruksfinansiering mot «prime» segmentet i USA. I motsetning til den ellers strenge dresskoden på Goldman sitt hovedkontor på Manhattan, går bankgründerne rundt i shorts og caps. Det ligner mer på Facebook enn Wall Street.

Det var egentlig Apple som startet dette. Med Iphone4 ble smarttelefonen tilgjengelig for alle. Nå er det helt naturlig å bruke smarttelefon for å bestille hotell og flyreiser så hvorfor ikke søke om lån? Monobank har 40% av søknadene sine fra mobiltelefoner. Jeg tror at smarttelefonen blir fjernkontroll til alle våre finanser i fremtiden. Man bare forteller 'Siri' at man ønsker å kjøpe en ferie for familien til 50.000 og Monobank svarer med at 5.000 kan tas fra brukskonto, 30.000 fra sparekonto og 15.000 i kortsiktig kreditt. Når feriepengene kommer, nedbetaler man kreditten. Siden dette var et unikt tilbud, sparte familien 10.000 kroner selv om de måtte betale noen kroner i rente til banken.

Appen er død, lenge leve «bot»
Eksemplet over krever mer enn bare en app og Wired melder at appen dør. Jeg tror de er inne på noe. Da stemmestyringen begynte å poppe opp for noen år siden så synes jeg det bare var rart. Jeg har hatt noen biler med stemmestyring der dette fungerte helt forferdelig, men Apple sin Siri begynner nå å bli virkelig bra. Det er enkelt å fortelle henne noe, og få et fornuftig svar.

Det handler om å krype helt inn i hodet til kunden og forstå hva de ønsker. Som kunder klarer vi ikke alltid å forklare hva vi vil ha, men det er som regel lett å ta stilling til noe nytt dersom det blir presentert. Dette stiller krav til oss som leverandør av banktjenester. Vi må være de kreative og i tillegg ha en plattform som gjør det mulig å levere dette.

HAPPY BANKING!

Bent
CEO & Gründer