Spørsmål og svar

 

Kontakt oss på 55 96 10 00 om du ikke finner det du leter etter, vi hjelper deg gjerne.

Søknadsprosessen

Hvor lang tid tar det før jeg får svar på søknaden?
Du får umiddelbart svar på søknaden og kan se hvor mye du får i lån.

Hvor lang tid tar det før jeg får utbetalt lånet?
Normalt vil du ha pengene på din konto i annen bank en til to virkedager etter vi har mottatt søknad og godkjent all dokumentasjon. Om du ønsker utbetaling på dagen kontakter du vårt kundesenter.

Hvilke kriterier må jeg oppfylle for å få lån?

For å få lån må du:

  • Ikke ha betalingsanmerkning eller inkassogjeld
  • Må være fylt 25 år
  • Være norsk statsborger
  • Må ha en folkeregistrert adresse i Norge
  • Ha minimumsinntekt på 250 000 kroner

Hva kan lånet brukes til?
Personlån kan brukes til akkurat det du vil. Mange bruker det til oppussing, toppfinansiering til boliglån, annen finansiering, kjøp av bil eller båt og til generelt forbruk. Vi krever ikke å vite hva lånet skal brukes til.

Må jeg oppgi låneformål?
Nei, vi krever ikke å vite hva du skal bruke lånet til.

Hva er kredittscore?
Kredittscoring er en av de metodene banker bruker for å vurdere kundens betalingsevne. Metoden bruker statistikk og baserer seg på søknadsdata, data fra kredittbyrå og tidligere/nåværende betalingshistorikk. Den skal blant annet si noe om:

Sannsynligheten for tilbakebetaling av utstedt kreditt.
Risiko for mislighold av kreditt (god eller dårlig betaler).

Hvordan er søknadsprosessen?
Du fullfører lånesøknad på nett og får umiddelbart svar på hvor mye du kan få i lån. Det er helt uforpliktende å få lånetilbud, det er først når du signerer avtaledokumentene med BankID at du godkjenner lånet. Vi starter da saksbehandling og utbetaler fortløpende forutsatt at oppgitte opplysninger er korrekte.
Du kan også ringe vårt kontaktsenter som kan hjelpe deg med å legge inn søknad.

Hvor mye kan jeg få i lån?
Du kan låne fra 25 000 til 500 000 kroner. Se hvor mye du kan låne her.
Hvor mye du får i lån vil være en individuell vurdering. Dersom du legger til medlåntaker kan dette styrke søknaden og evt. gi høyere lånebeløp enn om du søker alene.

Hvordan laster jeg opp dokumenter?
I lånesøknaden er det mulighet for å laste opp dokumenter. Dersom du mottar lønnsslipp elektronisk som en pdf kan denne benyttes direkte. Husk at vi ikke har mulighet til å åpne passordbeskyttede filer. Du kan også lagre pdf som et bilde og deretter laste opp filen. Dersom du ikke har elektroniske dokument, kan du scanne eller ta et bilde for opplastning. Husk at kvaliteten på dokumentene må være leselig for våre saksbehandlere.
Kontakt oss dersom du har spørsmål angående signering eller opplasting av dokumenter, så hjelper vi deg gjennom prosessen.

Hvor finner jeg selvangivelse?
Du vil finne din siste selvangivelse ved å logge deg på www.altinn.no. Dersom du ikke har selvangivelsen elektronisk, må du ta en kopi av papirversjonen og sende på e-post til kundeservice@monobank.no eller skanne for elektronisk opplasting.

Er mine dokumenter mottatt?
Dersom du har lastet opp dokumentene via søknadsskjema eller 'Min side', skal vi ha mottatt dokumentene. Om du er usikker på om vi har mottatt alt vi trenger, kontakter du oss på telefon 55 96 10 00 eller e-post kundeservice@monobank.no

Kan jeg ha medlåntaker på lånet?
Ja, du legger enkelt til medlåntaker i lånesøknaden. Medlåntaker kan være samboer eller ektefelle med samme folkeregistrerte adresse. Medlåntaker må oppfylle de samme kriteriene som hovedlåntaker for at lånet skal bli innvilget.

Refinansiering

Hvordan refinansierer jeg lån jeg har i andre banker?
Om du ønsker å samle flere smålån som du har i andre banker kan du enkelt refinansiere i MONOBANK.
Slik gjør du:
1. Fullfør lånesøknad på nettsiden.
2. Etter utbetaling kontakter du dine andre bankforbindelser for å innfri andre lån og kreditter.

 

Øke lån

Jeg har allerede forbrukslån, men ønsker økning av lånebeløpet. Hva gjør jeg?
Om du ønsker å øke lånet ditt kontakter du vårt kundesenter på 55 96 10 00 eller på kundeservice@monobank.no.

Nedbetaling

Hvordan får jeg tilsendt min faktura?
Vi sender faktura på e-post. Om du ikke har mottatt din faktura bør du sjekke om den har havnet i søppel mappen. Faktura blir sendt ut 20 dager før forfall.

Kan jeg endre forfallsdato?
Ja det er mulig å endre forfallsdato på lånet ditt. Kontakt kundeservice på 55 96 10 00 eller kundeservice@monobank.no.

Skal jeg betale minimumsbeløp eller terminbeløp?
Du velger selv om du ønsker å betale minimumsbeløp eller minstebeløp. Dette kan du selv bestemme hver måned.

Hva skjer om jeg ikke kan betale? Dersom du får betalingsproblemer kontakter du oss snarest slik at vi kan finne en løsning som passer deg.

Hvordan innfrir jeg lånet mitt?
Om du ønsker å innfri lånet ditt tar du kontakt med vårt kundesenter for totalsum og KID-nummer.

Kan jeg forlenge løpetiden på lånet mitt?
Dersom du ønsker å forlenge løpetiden på ditt lån, kontakter du kundeservice på 55 96 10 00 eller kundeservice@monobank.no.

Høyrentekonto


Hvordan setter jeg inn penger på min høyrentekonto?
Etter at kontoen er åpnet vil du motta ditt personlige KID-nummer i en egen e-post. Du innbetaler til vår konto 6005.06.59545 og bruker ditt personlige KID-nummer.

Hvordan tar jeg ut penger på min høyrentekonto?
Ønsker du å ta ut penger fra din høyrentekonto kontakter du vårt kundesenter på telefon 55 96 10 00 eller på e-post til kundeservice@monobank.no. Pengene vil du motta på din konto i annen bank senest neste virkedag.

Hvem kan åpne høyrentekonto?
For å åpne høyrentekonto må du ha norsk personnummer, være fylt 18 år. Du bruker BankID til å signere avtaledokumentene. Har du ikke BankID fra før, kan du opprette dette hos din hovedbank.

Hvilken rente får jeg?
Vi beregner rente avhengig av beløpet på konto. Vi tilbyr vår best rente for beløp mellom 50.000 – 2.000.000 kroner. Det beregnes ikke rente for beløp under 50.000 kroner. Dersom du har mellom 50 000,- og 2 mill. innestående, beregnes rente fra og med første krone.

Hvor mye kan jeg sette inn?
Du kan sette inn beløp inntil 2 000 000 kroner.

BankID

Hvordan får jeg BankID?
Du oppretter BankID i din vanlige dagligbank. Denne kan du bruke til å signere dokumenter i alle andre banker.

Kan jeg benytte BankID fra andre banker?
Ja, BankID-brikken kan benyttes i alle banker. Du benytter fødselsnummer, engangskode og det samme personlige passordet som du benytter i din vanlige bank.

 

Avtaler

Hvordan oppbevares avtaler?
Signerte avtaler blir oppbevart elektronisk hos Monobank. En kopi av avtalen er tilgjengelig for kunde ved signering.


Hvilke språk kan avtaler inngås på?
Avtaler for lån og innskudd inngås på norsk.